ΚΕΔΔΥ Α΄Πειραιά
http://blogs.sch.gr/kdaypeir/archives/13
Halil Guibran
«Ο Κήπος του Προφήτη»
Και μια γυναίκα που κρατούσε ένα μωρό στην αγκαλιά της είπε:
- Μίλησέ μας για τα παιδιά.
Κι εκείνος είπε:
Τα παιδιά σας δεν είναι παιδιά σας. Είναι οι γιοί και οι κόρες της λαχτάρας της ζωής για τη ζωή. Έρχονται στη ζωή με τη βοήθειά σας, αλλά όχι από σας, και μ’όλο που είναι μαζί σας, δεν ανήκουν σε σας. Μπορείτε να τους δώσετε τη αγάπη σας, όχι όμως και τις ιδέες σας γιατί αυτά έχουν δικές τους ιδέες. Μπορείτε να στεγάσετε το σώμα τους όχι όμως και την ψυχή τους, γιατί η ψυχή τους κατοικεί στο σπίτι του αύριο, που εσείς δεν μπορείτε να επισκεφθείτε, ούτε στα όνειρα σας. Μπορείτε να προσπαθήσετε να τους μοιάσετε, αλλά μη γυρεύετε να κάνετε αυτά να σας μοιάσουν. Γιατί η ζωή δεν πηγαίνει προς τα πίσω και δε σταματά στο χθες.
Εσείς είστε τα τόξα απ’ όπου τα παιδιά σας, σα ζωντανά βέλη θα τιναχτούν μπροστά.
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Δρ. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΣΙΑΠΑΤΗ –Σχ.Ψυχολόγος ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ - ΔΙΔΑΚΤΩΡ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ Οικογενειακή Θεραπεύτρια.
Eπιτραπέζια παιχνίδια για την αντιμετώπιση της Διάσπασης Προσοχής
To Bullying πάει στο σχολείο …με κολατσιό από το σπίτι
Ο σχολικός εκφοβισμός έρχεται στην επικαιρότητα συνήθως κατόπιν εορτής. Όταν ένα από τα χιλιάδες περιστατικά καταλήγει στα ΜΜΕ γιατί έχει τραγική έκβαση. Κι όμως, η ψυχολογική και η σωματική κακοποίηση είναι καθημερινή τραγωδία, από εκείνες που σημαδεύουν τις ψυχές και τα σώματα για όλη τη ζωή.
η προσπάθεια ξεκινάει από το σπίτι
Δεν αποτελεί Ελληνικό φαινόμενο, ούτε καν σύγχρονο. Είναι σύμπτωμα της ίδιας της ανθρώπινης φύσης. Τα παιδιά δεν έχουν ανεπτυγμένη την ικανότητα της συναισθηματικής ταύτισης με τους άλλους. Κατά κανόνα μιμούνται τις συμπεριφορές των ενηλίκων και αποδέχονται τις πράξεις και τις στάσεις τους ως πρότυπα της δική τους συμπεριφοράς1, μέσω μιας σύνθετης διαδικασίας που βασίζεται στην παρατήρηση. Ο σχολικός εκφοβισμός εκπορεύεται από την επίμονη αδυναμία της κοινωνίας των μεγάλων να αναγνωρίσει – ανεπιφύλακτα – «ίσα και αναπαλλοτρίωτα δικαιώματα σε όλα τα μέλη της ανθρώπινης οικογένειας 2, χωρίς εξαιρέσεις, από τη στιγμή της γέννησής τους».
Δυστυχώς, οι θαυμάσιες πρωτοβουλίες μη κυβερνητικών οργανώσεων, ή κρατικών φορέων για τον σχολικό εκφοβισμό, με τη μορφή διαφημιστικών καταχωρήσεων ή σποτ με επώνυμους πρωταγωνιστές, καθώς επίσης οι ημερίδες, τα τηλεοπτικά αφιερώματα κ.ο.κ. δεν είναι επαρκούν ούτε στο ελάχιστο. Ο Γκάντι έλεγε ότι η επιείκεια και το πνεύμα της ανοχής είναι δύο ιδιότητες που συνδέουν τον άνθρωπο με το Θεό. Η αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού προαπαιτεί στην πραγματικότητα αυτήν ακριβώς την καλλιέργεια της ανεκτικότητας στις κοινωνίες των θνητών.
Κάθε ένας από εμάς οφείλει να συμβάλλει σε αυτή την προσπάθεια ξεκινώντας από το σπίτι του. Ας έχουμε διαρκώς κατά νου ότι ζούμε σε έναν κόσμο αυξανόμενης επιθετικότητας, παρά την πρόοδο του κινήματος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και παρά τη διεθνή και καθολική, σχεδόν, αποδοχή θεμελιωδών ηθικών αρχών επί χάρτου.
Αναρωτηθείτε:
ποτέ μην υποτιμάτε την αφήγηση μιας εμπειρίας
Κρατάτε ένα ημερολόγιο συμβάντων και προσκαλείτε το παιδί να το συμπληρώνετε από κοινού. Συμπεριλαμβάνετε όσες περισσότερες πληροφορίες είναι δυνατόν για τη φύση των περιστατικών, τον χρόνο στον οποίο έλαβαν χώρα και το αποτέλεσμα (σωματικό, ψυχικό ή άλλο) που έχουν στο παιδί κάθε φορά.
συχνά ο εκφοβισμός λαμβάνει χώρα εκτός σχολείου
Βαθμολογείτε τα συναισθήματά του με απλές κλίμακες, πχ. με χρώματα όπου το κόκκινο σημαίνει θυμό, το μπλε στεναχώρια, το μωβ μεγαλύτερη στεναχώρια, κ.τ.λ. Προσεγγίστε ευγενικά τους διδάσκοντες, με λεπτομέρειες για τα συμβάντα που έχετε καταγράψει στο ημερολόγιό σας με τη συμμετοχή του παιδιού. Ενίοτε συμβαίνει να τιμωρείται το θύμα αντί του νταή επειδή αποκρίθηκε λεκτικά στον θύτη και στοχοποιήθηκε άδικα με τη φτωχή μεταφορά των γεγονότων στους διδάσκοντες.
Αποφύγετε την επίθεση στους διδάσκοντες. Αντί να τους κατηγορήσετε για αμέλεια, επιδιώξτε τη συνεργασία. Οι διδάσκοντες είναι συχνά οι τελευταίοι που μαθαίνουν τι συμβαίνει στα διαλείμματα, ή όταν δεν είναι παρόντες στην τάξη. Ρωτήστε τους διδάσκοντες πως σκέπτονται να διαχειριστούν το πρόβλημα. Ζητήστε να έχετε ενημέρωση για τα επόμενα βήματα.
Δώστε το χρόνο και την ευκαιρία στο σχολείο να ανταποκριθεί σωστά. Μπορείτε να επανέλθετε με τις επόμενες καταγραφές στο ημερολόγιό σας, αν νιώθετε ότι καθυστερεί η επίλυση του προβλήματος.
Να έχετε κατά νου ότι πολύ συχνά ο εκφοβισμός λαμβάνει χώρα εκτός σχολείου και αφορά σε μεγαλύτερα παιδιά που παρενοχλούν τα μικρότερα. Σε αυτές τις περιπτώσεις το σχολείο δεν μπορεί, συνήθως, να παρέμβει. Προσπαθήστε, με τη συνεργασία του παιδιού να απευθυνθείτε στην οικογένεια των νταήδων με ψυχραιμία και αν αυτό δεν είναι εφικτό, πρέπει να ενημερώνετε την αστυνομία. Μπορείτε να αναζητήσετε εναλλακτικές διαδρομές από και προς το σχολείο και να εφοδιάσετε το παιδί με συναργερμό τσέπης.
Το σχολείο
Το σχολείο πρέπει να αναπτύσσει τη δική του πολιτική διαχείρισης για το νταηλίκι, με τη συμμετοχή του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων. Αυτή θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στα πολιτισμικά δεδομένα της περιοχής του.
να προσδιορίζονται διδάσκοντες σε ρόλους προσώπων αναφοράς
Τα σχολεία είναι σκόπιμο να γνωρίζουν τις διαπολιτισμικές τάσεις ή και εντάσεις στις κοινότητές τους. Προτείνεται να καταγράφουν περιστατικά με ρατσιστικό περιεχόμενο που αφορούν στους μαθητές τους και να διατηρούν στοιχεία για τους παραβάτες που δυνητικά μπορούν να γνωστοποιούν στην αστυνομία. Η ρατσιστική βία αποτελεί μια παράνομη πράξη σε κάθε περίπτωση. Προτείνεται κατά την έναρξη της σχολικής περιόδου να προσδιορίζονται διδάσκοντες σε ρόλους προσώπων αναφοράς για τα παιδιά. Ιδανικά, ένας ή περισσότεροι διδάσκοντες που δεν διδάσκουν την τάξη, μπορούν να αναλαμβάνουν ρόλο παιδαγωγικής μέριμνας για τους μαθητές και ρόλο διαμεσολαβητή. Οι μαθητές μπορούν να προστρέχουν εχέμυθα σε εκείνους για να συζητούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν μέσα στο σχολείο.
Ο νταής
Τα παιδιά γίνονται νταήδες:
εγκαταλείψτε την άρνηση, δεν αποτελεί επιλογή
η προσπάθεια ξεκινάει από το σπίτι
Δυστυχώς, οι θαυμάσιες πρωτοβουλίες μη κυβερνητικών οργανώσεων, ή κρατικών φορέων για τον σχολικό εκφοβισμό, με τη μορφή διαφημιστικών καταχωρήσεων ή σποτ με επώνυμους πρωταγωνιστές, καθώς επίσης οι ημερίδες, τα τηλεοπτικά αφιερώματα κ.ο.κ. δεν είναι επαρκούν ούτε στο ελάχιστο. Ο Γκάντι έλεγε ότι η επιείκεια και το πνεύμα της ανοχής είναι δύο ιδιότητες που συνδέουν τον άνθρωπο με το Θεό. Η αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού προαπαιτεί στην πραγματικότητα αυτήν ακριβώς την καλλιέργεια της ανεκτικότητας στις κοινωνίες των θνητών.
Κάθε ένας από εμάς οφείλει να συμβάλλει σε αυτή την προσπάθεια ξεκινώντας από το σπίτι του. Ας έχουμε διαρκώς κατά νου ότι ζούμε σε έναν κόσμο αυξανόμενης επιθετικότητας, παρά την πρόοδο του κινήματος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και παρά τη διεθνή και καθολική, σχεδόν, αποδοχή θεμελιωδών ηθικών αρχών επί χάρτου.
Μπορεί η επιθετικότητα να αποτέλεσε ένα πλεονέκτημα στη μάχη της επιβίωσης για τους ανθρώπους των σπηλαίων αλλά τώρα αποτελεί μια θανάσιμη απειλή, έναν παράγοντα που μπορεί να μας καταστρέψει. Στίβεν Χόκινγκ, αστροφυσικός
Συμβουλές για τους γονείς
Παρατηρήστε:- Το παιδί που δείχνει θλιμμένο ή ανήσυχο
- Τις αλλαγές στη συμπεριφορά του παιδιού (πχ. γίνεται επιθετικό στο σπίτι)
- Το παιδί που εμφανίζει διαταραχές του ύπνου: δυσυπνίες (πχ. αϋπνια, δεν κοιμάται τις συνηθισμένες ώρες), παραϋπνίες (πχ. ξυπνάει με νυκτερινούς τρόμους ή εφιάλτες μέσα στη νύχτα, νυχτερινή ενούρηση)
- Επιστρέφει σπίτι με μώλωπες, σπασμένα, ή χαμένα, προσωπικά αντικείμενα, σκισμένα ρούχα
- Την κοινωνική απόσυρση – εσωστρέφεια, το παιδί που προτιμά να περνά χρόνο μόνο του
- Αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες
- Σωματικά συμπτώματα: διαμαρτύρεται για πονοκεφάλους ή για γαστρεντερικά ενοχλήματα
- Αγχος για το σχολείο: βρίσκει δικαιολογίες να αποφεύγει το σχολείο
- Αιφνίδια μείωση της επίδοσης στο σχολείο
Αναρωτηθείτε:
Υπάρχει κάτι που ενοχλεί το παιδί σας και δεν είναι όρατο;
Έχουν συμβεί αλλαγές στις ζωές σας, όπως ο ερχομός νέου μωρού, διαζύγιο, χωρισμός, θάνατος, αλλαγή περιβάλλοντος;
Έχουν συμβεί αλλαγές στις ζωές σας, όπως ο ερχομός νέου μωρού, διαζύγιο, χωρισμός, θάνατος, αλλαγή περιβάλλοντος;
Αν δεν υπάρχουν τέτοιες αλλαγές, χρειάζεται η διερεύνηση άγχους ή κατάθλιψης, χρειάζεται να σκεφτείτε την πιθανότητα το παιδί σας να είναι θύμα εκφοβισμού.
Ακούστε:
Βάλτε τα δικά σας συναισθήματα στην άκρη και ακούστε το παιδί σας χωρίς εκνευρισμό ή θυμό.
Ενθαρρύνετε το παιδί να μιλήσει. Τα παιδιά δυσκολεύονται να μιλήσουν για αυτά τα περιστατικά. Μπορείτε να επιστρατεύσετε μια ευχάριστη κοινή σας δραστηριότητα, το αγαπημένο του παιχνίδι, την διήγηση μιας ιστορίας, εικόνες ανθρώπων με διαφορετικές εκφράσεις και τη σημασία τους.
ποτέ μην υποτιμάτε την αφήγηση μιας εμπειρίας
Δείξτε πως κατανοείτε ό,τι ακούτε, επαναλαμβάνοντας στο παιδί σας αυτά που σας λέει.
Ποτέ μην υποτιμάτε την αφήγηση μιας εμπειρίας. Ποτέ μη συμβουλεύετε το παιδί σας να αγνοήσει μια ενοχλητική εμπειρία. Αυτό, πιθανόν να έχει στο μέλλον τη συνέπεια να εξοικειωθεί το παιδί με τις παρενοχλήσεις και να αποκτήσει μια ανοχή που θα το καταστήσει, ενδεχομένως, περισσότερο ευάλωτο.
Δεν υπάρχει τίποτα στο σκοτάδι που να μην είναι ακόμα εκεί όταν ανάβουν τα φώτα.
Rod Serling, ηθοποιός και σεναριογράφος
Ρωτήστε το παιδί σας πως θα ήθελε να βοηθήσετε. Μην το εξαιρέσετε από τις αποφάσεις για τις επόμενες κινήσεις σας, μην ξεκινήσετε την παρέμβασή σας χωρίς να υπάρχει αμοιβαία συμφωνία μεταξύ σας. Ενδέχεται η δική σας άμεση παρέμβαση στο σχολείο να αποτελεί το χειρότερο φόβο του και ακριβώς εκείνη την έκβαση που το παιδί θα ήθελε να αποφύγει το περισσότερο.
Μιλήστε:
Είναι το παιδί σας διαφορετικό; Διαβεβαιώστε το ότι δεν φταίει. Πολλά παιδιά αισθάνονται ότι προκάλεσαν τα ίδια τη συμπεριφορά των άλλων παιδιών.
Μοιραστείτε με το παιδί δικές σας αντίστοιχες εμπειρίες ή εξηγήστε ότι πολλοί ακόμη άνθρωποι (ίσως με αναγνωρίσιμα παραδείγματα επώνυμων ή συγγενικών προσώπων) έχουν υποστεί εκφοβισμό ή άλλη κακοποίηση. Να είστε ειλικρινείς. Η προβολή μιας ισχυρής, δικής σας, προσωπικότητας μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στη διάθεσή του παιδιού να εκμυστηρεύεται τα δικά του συναισθήματα και να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα.
Εξηγήστε τι σημαίνει νταηλίκι.
Να υποφέρω τον εκφοβισμό δεν σημαίνει ότι είμαι αδύναμος.
Να είμαι ο νταής δεν σημαίνει ότι είμαι δυνατός.
Ενθαρρύνεται το παιδί σας να προσπαθεί να δείχνει ότι έχει αυτοπεποίθηση, ακόμη και αν δεν το αισθάνεται. Εξηγήστε ότι η γλώσσα του σώματος, οι εκφράσεις και ο τόνος της φωνής έχουν την ίδια σημασία με το περιεχόμενο του προφορικού λόγου. Κάντε πρόβες μαζί του για την έκφραση των επιθυμιών του και των σκέψεών του με καταλληλότερο τόνο της φωνής, καταλληλότερες εκφράσεις στο πρόσωπο και με την κατάλληλη γλώσσα του σώματος. Οι άνθρωποι, ακόμη και τα παιδιά, λένε ενίοτε σκληρά λόγια για να επιτύχουν την αντίδραση ή τον εκνευρισμό των άλλων ανθρώπων. Όταν δείχνουμε ότι αυτά τα σκληρά λόγια δεν έχουν απήχηση μέσα μας, ακυρώνουμε συχνά τα κίνητρα του επιτιθέμενου.
Μην επιτρέπετε σε αυτή τη συμπεριφορά να καταδειναστεύει τη ζωή του παιδιού ως σταθερή ανησυχία και ενασχόληση. Αποφεύγετε να πιέζετε τα παιδιά να προσπαθούν να τα καταφέρουν σε αντικείμενα που δεν τα ενδιαφέρουν και βοηθήστε τα να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους σε άλλους τομείς που δείχνουν να κερδίζουν περισσότερο την προσοχή τους. Μέσα από αυτές τις εναλλακτικές ενασχολήσεις, τα παιδιά μπορούν να αυξήσουν την αυτοπεποίθησή τους.
Κρατάτε ένα ημερολόγιο συμβάντων και προσκαλείτε το παιδί να το συμπληρώνετε από κοινού. Συμπεριλαμβάνετε όσες περισσότερες πληροφορίες είναι δυνατόν για τη φύση των περιστατικών, τον χρόνο στον οποίο έλαβαν χώρα και το αποτέλεσμα (σωματικό, ψυχικό ή άλλο) που έχουν στο παιδί κάθε φορά.
συχνά ο εκφοβισμός λαμβάνει χώρα εκτός σχολείου
Αποφύγετε την επίθεση στους διδάσκοντες. Αντί να τους κατηγορήσετε για αμέλεια, επιδιώξτε τη συνεργασία. Οι διδάσκοντες είναι συχνά οι τελευταίοι που μαθαίνουν τι συμβαίνει στα διαλείμματα, ή όταν δεν είναι παρόντες στην τάξη. Ρωτήστε τους διδάσκοντες πως σκέπτονται να διαχειριστούν το πρόβλημα. Ζητήστε να έχετε ενημέρωση για τα επόμενα βήματα.
Δώστε το χρόνο και την ευκαιρία στο σχολείο να ανταποκριθεί σωστά. Μπορείτε να επανέλθετε με τις επόμενες καταγραφές στο ημερολόγιό σας, αν νιώθετε ότι καθυστερεί η επίλυση του προβλήματος.
Να έχετε κατά νου ότι πολύ συχνά ο εκφοβισμός λαμβάνει χώρα εκτός σχολείου και αφορά σε μεγαλύτερα παιδιά που παρενοχλούν τα μικρότερα. Σε αυτές τις περιπτώσεις το σχολείο δεν μπορεί, συνήθως, να παρέμβει. Προσπαθήστε, με τη συνεργασία του παιδιού να απευθυνθείτε στην οικογένεια των νταήδων με ψυχραιμία και αν αυτό δεν είναι εφικτό, πρέπει να ενημερώνετε την αστυνομία. Μπορείτε να αναζητήσετε εναλλακτικές διαδρομές από και προς το σχολείο και να εφοδιάσετε το παιδί με συναργερμό τσέπης.
Το σχολείο
Το σχολείο πρέπει να αναπτύσσει τη δική του πολιτική διαχείρισης για το νταηλίκι, με τη συμμετοχή του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων. Αυτή θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στα πολιτισμικά δεδομένα της περιοχής του.
να προσδιορίζονται διδάσκοντες σε ρόλους προσώπων αναφοράς
Ο νταής
Τα παιδιά γίνονται νταήδες:
- Γιατί έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση
- Για να κερδίζουν την προσοχή και τον θαυμασμό των φίλων τους
- Γιατί νιώθουν τα ίδια αδύναμα
- Από φόβο ότι θα είναι μόνα τους και επιδιώκουν τη συμμετοχή στην παρέα
- Γιατί δεν έχουν ανεπτυγμένη την ενσυναίσθηση για τα άλλα παιδιά
- Για να εκτονώνουν συναισθήματα θυμού που έχουν από το σπίτι
- Γιατί εμπνέονται από την επιθετικότητα στο περιβάλλον τους
- Γιατί είναι τα ίδια θύματα εκφοβισμού σε ένα διαφορετικό πλαίσιο
Ρωτήστε το παιδί ποιοί είναι οι φίλοι του και τι του αρέσει / δεν του αρέσει σε αυτούς.
εγκαταλείψτε την άρνηση, δεν αποτελεί επιλογή
Ρωτήστε το παιδί τι σκέπτεται για το άλλο παιδί που διαμαρτυρήθηκε.
Ρωτήστε αν φοβάται ένα άλλο παιδί που ηγείται της ομάδας και αν συμμορφώνεται με εκείνον από φόβο ότι θα στραφεί εναντίον του.
Ρωτήστε σε ποιά ομαδικά παιχνίδια συμμετέχει και ποιός αποφασίζει για τη συμμετοχή σε αυτά, τον τόπο και τον χρόνο τους.
Προσπαθήστε να μάθετε αν έχει αλλάξει παρέες.
Μάθετε πως αισθάνεται για πρόσφατες αλλαγές στην οικογένειά σας (πχ. τόπος κατοικίας, ο ερχομός νέου μωρού, διαζύγιο ή χωρισμός, θάνατος, κ.α.)
Διερευνήστε τις δυναμικές στο περιβάλλον του σπιτιού σας, τη σχέση του παιδιού με τα αδέλφια του και με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς σας.
Εγκαταλείψτε την άρνηση, δεν αποτελεί επιλογή. Αν γυρίσετε την πλάτη ή επιμένετε να μην πιστεύετε ότι το παιδί σας επιβάλλεται σε άλλα παιδιά, διακινδυνεύετε την παραγνώριση της σημασίας που έχουν τα όρια. Αν η παρέμβασή σας δεν λάβει χώρα έγκαιρα, στην κατάλληλη ηλικία, ενδέχεται να αντιμετωπίσετε περισσότερο παραβατικές συμπεριφορές του παιδιού σας σε μεγαλύτερη ηλικία και την έκθεσή του σε περιπέτειες.
Μην διστάζετε να κάνετε συστάσεις το παιδί σας, να χρησιμοποιείτε απαγορεύσεις, ή να περιορίζετε δραστηριότητές του εν είδει τιμωρίας. Προτιμήστε τη θετική ενίσχυση αρχικά.
Μελετήστε και εξηγήστε τι σημαίνει ισότητα, ισονομία, ελευθερία, δικαιοσύνη και ανθρώπινα δικαιώματα.
Προσπαθήστε να καταγράψετε και να κατανοήσετε το περιεχόμενο της συμπεριφοράς του παιδιού προς ένα άλλο παιδί. Μιλήστε με το παιδί σας για το σωστό και το λάθος.
Ακόμη και αν δεν πιστεύετε μέσα σας ότι η διαφορετικότητα είναι πάντα επιθυμητή ή αποδεκτή, να θυμάστε ότι εκτός από αυτονόητη για τους άλλους, ο σεβασμός της διαφορετικότητας αποτελεί μια ευτυχέστερη επιλογή – όπως και ο σεβασμός των νόμων στις δημοκρατίες - για έναν κόσμο, αύριο, με μεγαλύτερη ασφάλεια και ειρηνική συνύπαρξη – χωρίς επιθετικότητα -, που οπωσδήποτε τον επιθυμείτε κι εσείς για το παιδί σας.
Όλα τα βιβλία και τα τετράδια εργασιών της τάξης μας:
ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Ένας δάσκαλος απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε γονείς και παρουσιάζει κείμενα και άλλο υλικό για παιδιά σχολικής (κυρίως) ηλικίας.
Μαρία Παδουβά Φιλόλογος
Ένα όλο και πιο συχνά επαναλαμβανόμενο ερώτημα, που δεν εκφράζει την παιδική-μαθητική περιέργεια αλλά τη στεναχώρια και την αγωνία !«Γιατί κυρία μου βάλατε 18;». Η΄ -συνεχίζοντας ακόμη πιο έντονα- «και γιατί στον/στην…βάλατε 19 ;» Το γιατί του βαθμού ! Το κλάμα για το βαθμό, η επιβράβευση για το βαθμό, η υπόσχεση μιας ανταμοιβής- ενός επιθυμητού δώρου- για το βαθμό, οι ασκήσεις που υπαγορεύονται από κάποιον μεγάλο ή αντιγράφονται από το βοήθημα για να είναι καλός ό βαθμός…Και η «συλλογικότερη» συνέπεια απ’ όλες : Ο ενδοταξικός ανταγωνισμός, ο κρυφός ή φανερός χαρακτηρισμός του συμμαθητή, ο προσδιορισμός του από την καλή η κακή του επίδοση, ο χλευασμός ή ο οίκτος, οι ενοχές, η ταραχή, ο φόβος και η σύγκριση με την/τον άλλον…
Η πρώτη κουβέντα που πολλοί από σας θα πείτε είναι πως το 18 είναι ένας πολύ καλός βαθμός…Όχι όμως για ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών και ιδίως για τα παιδιά του Προτύπου σχολείου, στο οποίο μπήκαν με εξετάσεις. Με κρίση Αριστείας ! Για τα παιδιά αυτά η αποτίμηση της εργασίας τους με το βαθμό έχει ύψιστη σημασία, όπως αποδεικνύεται από τη συνεχή και διαρκή αγωνία τους.
Οι συνέπειες της κατάστασης αυτής είναι απόλυτα αρνητικές για το παιδί, για την τάξη και για το δάσκαλο. Είναι αρνητικές γα το παρόν, για το καθημερινό μάθημα και τη ζωή μέσα στην κοινωνία του σχολείου αλλά και για το μελλοντικό ενήλικα που θα έχει κουβαλήσει το βάρος της αναζήτησης της άριστης επίδοσης σε όλη την παιδική και εφηβική του ηλικία και θα έχει, εξ αιτίας αυτού, απολέσει πολλά από τα σημαντικά και αναγκαία για το μεγάλωμά του.
Θα μείνω σε τρία χαρακτηριστικά τα οποία βλέπω να χάνονται τελεσίδικα, μέσα από τον απηνή βαθμοθηρικό ανταγωνισμό…Το ένα είναι ότι το παιδί δεν μαθαίνει να χάνει, να ηττάται…δεν κατανοεί ότι και από την ήττα υπάρχει μάθημα…ο τρόπος να ανακάμψεις! Ότι ή ήττα είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής και η αποδοχή της σημείο που θα σταθούν και θα μετρήσουν τις δυνάμεις τους, με αγάπη για τον εαυτό τους ! Το δεύτερο είναι ότι το παιδί δεν μαθαίνει να βλέπει. Να βλέπει πέραν του στόχου, τον κόσμο γύρω του Να διακρίνει, να αντιλαμβάνεται, να συναισθάνεται να φαντάζεται, να θέτει ερωτήματα στα γεγονότα, να το απασχολεί η ζωή που κυλάει γύρω του. Δεν μπορεί να το κάνει αυτό καθώς δεν του το επιτρέπει η σκληρή επαναφορά στην πραγματικότητα της πρωτιάς, στην ολοήμερη ενασχόληση, που δεν αφήνει περιθώριο για μέσα και έξω βλέμμα ! Το τρίτο είναι ότι το παιδί δεν διαπλάθει την κοινωνική του συνείδηση με γνώμονα την ανθρωπιά αλλά με γνώμονα τον Ανταγωνισμό. Προετοιμάζεται –υποτίθεται-για το ανταγωνιστικό μέλλον. Στην ουσία προετοιμάζεται να υποκύψει, να τραπεί σε άνθρωπο αγοραίο και αναλώσιμο...
Εύλογα με το κυνήγι του βαθμού, η δυνατότητα να αρχίσει να λειτουργεί η σκέψη του παιδιού με ευρύτητα και συνδυαστικά, να συνθέτει χρησιμοποιώντας ολόπλευρα το συναίσθημα και την ευφυΐα του, μειώνονται. Υπερισχύει η αγωνία. Οι σχέσεις των ανταγωνιστών-συμμαθητών δηλητηριάζονται.
Το φαινόμενο αυτό είναι ακατόρθωτο να αντιμετωπισθεί από το δάσκαλο, όταν τροφοδοτείται από ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα και όταν πριμοδοτείται από το σπίτι. Οποιαδήποτε προσπάθεια για να σταματήσει, πρέπει να γίνει ενεργά από τους γονείς, τους δασκάλους και την πολιτεία με πρώτη αλλαγή την κατάργηση της επίφασης της Αριστείας, αλλά και της φιλοσοφίας του Προτύπου που την τροφοδοτεί.
Αλλά και με την παράλληλη τροφοδότηση της σχολικής καθημερινότητας, με κίνητρα το ενδιαφέρον και την περιέργεια για τη γνώση, τη δημιουργικότητα και τη χαρά της συλλογικής εργασίας στην οποία το παιδί θα συμβάλλει με τις δικές του δυνάμεις και στο μέτρο της δικής του προσωπικής αρίστευσης.
Το «Γιατί Κυρία;» τότε, θα γυρίσει με ανακούφιση στο πραγματικό νόημά του.-
Ένα όλο και πιο συχνά επαναλαμβανόμενο ερώτημα, που δεν εκφράζει την παιδική-μαθητική περιέργεια αλλά τη στεναχώρια και την αγωνία !«Γιατί κυρία μου βάλατε 18;». Η΄ -συνεχίζοντας ακόμη πιο έντονα- «και γιατί στον/στην…βάλατε 19 ;» Το γιατί του βαθμού ! Το κλάμα για το βαθμό, η επιβράβευση για το βαθμό, η υπόσχεση μιας ανταμοιβής- ενός επιθυμητού δώρου- για το βαθμό, οι ασκήσεις που υπαγορεύονται από κάποιον μεγάλο ή αντιγράφονται από το βοήθημα για να είναι καλός ό βαθμός…Και η «συλλογικότερη» συνέπεια απ’ όλες : Ο ενδοταξικός ανταγωνισμός, ο κρυφός ή φανερός χαρακτηρισμός του συμμαθητή, ο προσδιορισμός του από την καλή η κακή του επίδοση, ο χλευασμός ή ο οίκτος, οι ενοχές, η ταραχή, ο φόβος και η σύγκριση με την/τον άλλον…
Η πρώτη κουβέντα που πολλοί από σας θα πείτε είναι πως το 18 είναι ένας πολύ καλός βαθμός…Όχι όμως για ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών και ιδίως για τα παιδιά του Προτύπου σχολείου, στο οποίο μπήκαν με εξετάσεις. Με κρίση Αριστείας ! Για τα παιδιά αυτά η αποτίμηση της εργασίας τους με το βαθμό έχει ύψιστη σημασία, όπως αποδεικνύεται από τη συνεχή και διαρκή αγωνία τους.
Οι συνέπειες της κατάστασης αυτής είναι απόλυτα αρνητικές για το παιδί, για την τάξη και για το δάσκαλο. Είναι αρνητικές γα το παρόν, για το καθημερινό μάθημα και τη ζωή μέσα στην κοινωνία του σχολείου αλλά και για το μελλοντικό ενήλικα που θα έχει κουβαλήσει το βάρος της αναζήτησης της άριστης επίδοσης σε όλη την παιδική και εφηβική του ηλικία και θα έχει, εξ αιτίας αυτού, απολέσει πολλά από τα σημαντικά και αναγκαία για το μεγάλωμά του.
Θα μείνω σε τρία χαρακτηριστικά τα οποία βλέπω να χάνονται τελεσίδικα, μέσα από τον απηνή βαθμοθηρικό ανταγωνισμό…Το ένα είναι ότι το παιδί δεν μαθαίνει να χάνει, να ηττάται…δεν κατανοεί ότι και από την ήττα υπάρχει μάθημα…ο τρόπος να ανακάμψεις! Ότι ή ήττα είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής και η αποδοχή της σημείο που θα σταθούν και θα μετρήσουν τις δυνάμεις τους, με αγάπη για τον εαυτό τους ! Το δεύτερο είναι ότι το παιδί δεν μαθαίνει να βλέπει. Να βλέπει πέραν του στόχου, τον κόσμο γύρω του Να διακρίνει, να αντιλαμβάνεται, να συναισθάνεται να φαντάζεται, να θέτει ερωτήματα στα γεγονότα, να το απασχολεί η ζωή που κυλάει γύρω του. Δεν μπορεί να το κάνει αυτό καθώς δεν του το επιτρέπει η σκληρή επαναφορά στην πραγματικότητα της πρωτιάς, στην ολοήμερη ενασχόληση, που δεν αφήνει περιθώριο για μέσα και έξω βλέμμα ! Το τρίτο είναι ότι το παιδί δεν διαπλάθει την κοινωνική του συνείδηση με γνώμονα την ανθρωπιά αλλά με γνώμονα τον Ανταγωνισμό. Προετοιμάζεται –υποτίθεται-για το ανταγωνιστικό μέλλον. Στην ουσία προετοιμάζεται να υποκύψει, να τραπεί σε άνθρωπο αγοραίο και αναλώσιμο...
Εύλογα με το κυνήγι του βαθμού, η δυνατότητα να αρχίσει να λειτουργεί η σκέψη του παιδιού με ευρύτητα και συνδυαστικά, να συνθέτει χρησιμοποιώντας ολόπλευρα το συναίσθημα και την ευφυΐα του, μειώνονται. Υπερισχύει η αγωνία. Οι σχέσεις των ανταγωνιστών-συμμαθητών δηλητηριάζονται.
Το φαινόμενο αυτό είναι ακατόρθωτο να αντιμετωπισθεί από το δάσκαλο, όταν τροφοδοτείται από ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα και όταν πριμοδοτείται από το σπίτι. Οποιαδήποτε προσπάθεια για να σταματήσει, πρέπει να γίνει ενεργά από τους γονείς, τους δασκάλους και την πολιτεία με πρώτη αλλαγή την κατάργηση της επίφασης της Αριστείας, αλλά και της φιλοσοφίας του Προτύπου που την τροφοδοτεί.
Αλλά και με την παράλληλη τροφοδότηση της σχολικής καθημερινότητας, με κίνητρα το ενδιαφέρον και την περιέργεια για τη γνώση, τη δημιουργικότητα και τη χαρά της συλλογικής εργασίας στην οποία το παιδί θα συμβάλλει με τις δικές του δυνάμεις και στο μέτρο της δικής του προσωπικής αρίστευσης.
Το «Γιατί Κυρία;» τότε, θα γυρίσει με ανακούφιση στο πραγματικό νόημά του.-
11.12.2014 : 08:46
Πρέπει να βοηθούν οι γονείς τους μαθητές και τις μαθήτριες στα σχολικά τους καθήκοντα; Την ερώτηση αυτή έθεσε το γερμανικό περιοδικό Spiegel σε μια σειρά ειδικών, παίρνοντας πολλές διαφορετικές απαντήσεις. Οι απαντήσεις συνέκλιναν σε ένα σημείο: Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει οι γονείς να γράφουν εκείνοι εξ ολοκλήρου τις εργασίες που έχουν ανατεθεί στα παιδιά τους.
Κάποιοι ειδικοί υποστήριξαν ότι η αρμοδιότητα των γονέων εξαντλείται στο να δημιουργήσουν το κλίμα σταθερότητας και ηρεμίας που βοηθάει τα παιδιά να συγκεντρωθούν στα μαθήματά τους.
Για τις περιπτώσεις που δεν μπορεί να επιτευχθεί αυτό, ή που οι γονείς δεν γνωρίζουν τη γλώσσα και δεν είναι σε θέση να βοηθήσουν τα παιδιά, οφείλουν τα σχολεία να προσφέρουν τη δυνατότητα υποστηρικτικής μελέτης.
«Οι γονείς πρέπει να αφήνουν τα παιδιά να κάνουν μόνα τους τα μαθήματά τους. Ο δικός τους ρόλος, αν υπάρχει, πρέπει να είναι υποστηρικτικός. Σε καμία περίπτωση παραδείγματος χάρη δεν πρέπει να γράφουν ολόκληρες εργασίες για τα παιδιά» είπε η Κέρστιν Γκλάινε, που πήρε το βραβείο «δασκάλα της χρονιάς 2013». «Μαθητές των οποίων το οικογενειακό περιβάλλον υστερεί σε μόρφωση είναι καλό να μελετούν σε ολοήμερα σχολεία».
Η Ούρσουλα Βάλτερ, πρώην επικεφαλής της Ενωσης Συλλόγων Γονέων Βαυαρίας εκτίμησε ότι η μεγαλύτερη βοήθεια που μπορεί να προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά είναι να τους διαβάζουν βιβλία. Αυτό αφορά ακόμη και μεγαλύτερα παιδιά, ενώ μετά το διάβασμα είναι καλό να συζητούν γι’ αυτά που έχουν διαβάσει και ακούσει, και στο σχολείο και εκτός σχολείου.
Επισήμανση
Ο πρόεδρος της γερμανικής διδασκαλικής ομοσπονδίας Γιόζεφ Κράους επεσήμανε ότι οι γονείς πρέπει να φροντίζουν ώστε τα παιδιά να κάνουν τα μαθήματά τους, όχι όμως και το πώς θα τα κάνουν. «Οι δάσκαλοι δεν θέλουν να δουν πώς λύνει η μαμά τις εξισώσεις με έναν άγνωστο. Αν όλοι οι μαθητές έρχονταν στο σχολείο με τέλειες εργασίες, τότε οι δάσκαλοι θα προχωρούσαν την ύλη υπερβολικά γρήγορα».
Η μαθήτρια Μόνα Στάινιγκερ, που κέρδισε το βραβείο σχολικής εφημερίδας χαρακτήρισε «πολύ σημαντική» τη βοήθεια από τους γονείς. «Φυσικά δεν τα ξέρουν όλα, κάποια μαθήματα δεν υπήρχαν καν στην εποχή τους, αλλά τουλάχιστον μπορούν να βοηθήσουν με το λεξιλόγιο. Ετσι ελέγχουν καλύτερα αν τα παιδιά έχουν εμπεδώσει την ύλη και αν κάνουν ή όχι τα μαθήματά τους».
Ο καθηγητής παιδαγωγικής στο πανεπιστήμιο του Μπάμπεργκ, Χανς-Γκίντερ Ρόσμπαχ είπε ότι η βοήθεια πρέπει να δίδεται μόνο με τρόπο ώστε να ενισχύεται η αυτονομία των μαθητών.
Υπογράμμισε επίσης ότι κάποιοι επιστήμονες αμφισβητούν την παιδαγωγική αξία των εργασιών στο σπίτι. «Σε κάθε περίπτωση, η βοήθεια από τους γονείς στα μαθήματα είναι λιγότερο σημαντική από τη συναισθηματική υποστήριξη που καθιστά εφικτή την αυτόνομη ολοκλήρωση των σχολικών εργασιών».
Κάποιοι ειδικοί υποστήριξαν ότι η αρμοδιότητα των γονέων εξαντλείται στο να δημιουργήσουν το κλίμα σταθερότητας και ηρεμίας που βοηθάει τα παιδιά να συγκεντρωθούν στα μαθήματά τους.
Για τις περιπτώσεις που δεν μπορεί να επιτευχθεί αυτό, ή που οι γονείς δεν γνωρίζουν τη γλώσσα και δεν είναι σε θέση να βοηθήσουν τα παιδιά, οφείλουν τα σχολεία να προσφέρουν τη δυνατότητα υποστηρικτικής μελέτης.
«Οι γονείς πρέπει να αφήνουν τα παιδιά να κάνουν μόνα τους τα μαθήματά τους. Ο δικός τους ρόλος, αν υπάρχει, πρέπει να είναι υποστηρικτικός. Σε καμία περίπτωση παραδείγματος χάρη δεν πρέπει να γράφουν ολόκληρες εργασίες για τα παιδιά» είπε η Κέρστιν Γκλάινε, που πήρε το βραβείο «δασκάλα της χρονιάς 2013». «Μαθητές των οποίων το οικογενειακό περιβάλλον υστερεί σε μόρφωση είναι καλό να μελετούν σε ολοήμερα σχολεία».
Η Ούρσουλα Βάλτερ, πρώην επικεφαλής της Ενωσης Συλλόγων Γονέων Βαυαρίας εκτίμησε ότι η μεγαλύτερη βοήθεια που μπορεί να προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά είναι να τους διαβάζουν βιβλία. Αυτό αφορά ακόμη και μεγαλύτερα παιδιά, ενώ μετά το διάβασμα είναι καλό να συζητούν γι’ αυτά που έχουν διαβάσει και ακούσει, και στο σχολείο και εκτός σχολείου.
Επισήμανση
Ο πρόεδρος της γερμανικής διδασκαλικής ομοσπονδίας Γιόζεφ Κράους επεσήμανε ότι οι γονείς πρέπει να φροντίζουν ώστε τα παιδιά να κάνουν τα μαθήματά τους, όχι όμως και το πώς θα τα κάνουν. «Οι δάσκαλοι δεν θέλουν να δουν πώς λύνει η μαμά τις εξισώσεις με έναν άγνωστο. Αν όλοι οι μαθητές έρχονταν στο σχολείο με τέλειες εργασίες, τότε οι δάσκαλοι θα προχωρούσαν την ύλη υπερβολικά γρήγορα».
Η μαθήτρια Μόνα Στάινιγκερ, που κέρδισε το βραβείο σχολικής εφημερίδας χαρακτήρισε «πολύ σημαντική» τη βοήθεια από τους γονείς. «Φυσικά δεν τα ξέρουν όλα, κάποια μαθήματα δεν υπήρχαν καν στην εποχή τους, αλλά τουλάχιστον μπορούν να βοηθήσουν με το λεξιλόγιο. Ετσι ελέγχουν καλύτερα αν τα παιδιά έχουν εμπεδώσει την ύλη και αν κάνουν ή όχι τα μαθήματά τους».
Ο καθηγητής παιδαγωγικής στο πανεπιστήμιο του Μπάμπεργκ, Χανς-Γκίντερ Ρόσμπαχ είπε ότι η βοήθεια πρέπει να δίδεται μόνο με τρόπο ώστε να ενισχύεται η αυτονομία των μαθητών.
Υπογράμμισε επίσης ότι κάποιοι επιστήμονες αμφισβητούν την παιδαγωγική αξία των εργασιών στο σπίτι. «Σε κάθε περίπτωση, η βοήθεια από τους γονείς στα μαθήματα είναι λιγότερο σημαντική από τη συναισθηματική υποστήριξη που καθιστά εφικτή την αυτόνομη ολοκλήρωση των σχολικών εργασιών».
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ Έντυπη έκδοση